Stránka 1 z 4

Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 08 led 2009, 18:48
od hno3
no sice nemám rád vystavování mejch aut někde na netu,aleteď jsme v rozpoložení,že něco napíšu...

takže 1 auto,který máme v rodině 11 let,je tipo 2.0 ie (8 ventil)..zpočátku sloužilo jako vejkendovej vůz,počase jako auto na denní ježdění.
Pak začlo zlobit,nikdo nevěděl co s ním,tak se na nějakej čas odstavilo a koupilo se něco jinýho.

Po čase se zas tipo rozjezdilo,tak jsem ho dostal od otce k maturitě v r.2001 v ne zrovna dobrým stavu,ale pojízdný.
Tipo už 3 roky stojí za barákem(najeto cca 3.5km),kde si ho postupně šperkuju k obrazu svýmu -teď už jen chybí lehkej zásah do motoru a převodovky.Chci ho používat jako auto na "denní" ježdění v létě a nějakej ten kopec...

seriové parametry:
motor 2l/4válce/8ventilů/2vačkové hřídele/ECU IAW/Pmax 113PS/5750 a Mk max 156Nm/3300ot/min

provedené úpravy/opravy:

kompletní GO podvozku -nové ramena,uložení ramen,ložiska zadních ramen
tlumiče zadní -serie+pružiny Eibach -35mm z fiatu coupe turbo (celkový snížení cca 50mm)
tlumiče přední-obal tipo 8v NA,patrona coupe 16v NA, pružiny Eibach z fiatu coupe turbo (snížení 55mm)
komplet nové brzdové trubičky,hadičky,kotouče,destičky,repase všech třmenů,HBV a posilovač z brava HGT (průměr z 20.64 na 23.89mm)
-obnova nástřiku podvozku,vylepšenej motorovej prostor,vyhozená klimatizace...

kola 6"x 14" s pneu 194/45/14 a pod koly podložky 25/30mm...jízdní vlastnosti s eoproti serii teď nedaj srovnat..prostě s tím autem je radost jet...

úprav na tipu moc nemám-jen jsem vrátil z5 seriový plato lehčí o 20kg oproti MDF,nechce se mi likvidovat koženej interér :'-(

motor- upravenej airbox,vyhozenej restriktor ze sání,upravený vejfukový svody a katalyzátor -očividně to autu hodně prospělo...

v plánu: kratší stálej převod z coupe,ocelovej setrvačník,kompletní GO a úprava motoru (podobný specifikace jako u coupe,krom vaček),přečasování vaček na parametry Ritma 130TC,laděný svody se základem v 16v svodech,60mm klapka... cíl je cca 130-140PS což mělo v serii 130TC ritmo

úprava karoserie: origo prahy z tipa 16v s karbonovým povlakem

nějaké foto zde:
http://fiattipo.net/modules/gallery2/ma ... emId=12819

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 08 led 2009, 19:17
od hno3
a další auto -někteří si vzpomenou na MV,kde často sprintovalo ať už v seriovém stavu,či upravený

auto je v rodině od r. 2001...do roku 2005,kdy jsme začli pořádně jezdit sprinty se spíš řešily drobný motorový pokázy (přidřená klika,ruplej rozvoďák..) od r. 2005 se jezdilo v seriovým stavu..ale jenom chvíly..zajetej čas 15.83s na 1/4 míly s váhou 1280kg,papírovým výkonem 139PS byl celkem slušnej..ale jaksi jsem chtěl víc...tak motor šel na přelomu roku 05/06 ven a dal se známýmu ladičovi (p. Albrecht) ,se kterým se dobře známe a máme to k němu pár kroků.

Na motoru se udělalo pár věcí,který bych teď udělal úplně jinak.Třeba například: jiný vačky-broušený z plnýho matroše,ne přebrus serie-akorát zbytečný problémy s laděním a dosahovenej výkon neodpovídá vynaloženýmu úsily a papírovejm hodnotám vačky.
Dále bych zahodil seriovou elektroniku -čeští čiptuneři se jen chvástaj,že není problém, ale na takový motory ještě nejsou vybavený,občas ani nevěděj,která bije,protože motor vyžaduje jinej algoritmus řízení..nic neřeším,prostě jsem si v tý době myslel že to stačí a nenechal si to p. Albrechtem vymluvit...prostě mi bylo 20 a moc jsem do toho neviděl..

nějaký specifikace:
-Kompletní GO a vyvážení seriového spodku do 0.5g (možná budou jinačí písty s větším vybráním pro ventily)
-Kompletní úprava hlavy a ventilů
-vačky-přebrus ze serie 294/285 zdvihy 10.3mm (chystají se jinačí vačky,se zdvihem kolem 11mm,víc je kvůli neznatelnýmu nárustu v průtoku vzduchu dle flowbench při větším zdvihu zbytečný)

-sací potrubí kappa 16vt,škrtící klapka 56mm (už se chytsá 60mm)
-upravený airbox+vložka green
-elektronika -serie IAW 4Q4 s chipem bitpowers (no nějak to jede ,ale mohlo by líp-nejlepší předvedenej výkon,že se i s autem několikrát svezly a v mapách se dost hrabaly..)...ale motor prostě potřebuje Alpha-N řízení.. :kladivo (chystá se náhrada za ryze český výrobek ProPDM)

-výfuk -seriové svody 4-2-1,zbytek svařenec z toho co dům dal,takže zatím nic moc :spanek (už proběhla objednávka na tvorbu lepšího potrubí u p. Grabiece,takže se jen čeká na realizaci)

-spojka serie,pouze přitvrzený přítlačák,setrvák-jestli byl odlehčovanej nevím,ale mam v merku 5kg ocelovej kousek
-převodovka dlouhá serie (v plánu výměna SP z 3.733 na 4.07)
-poloosy..radši nic..trošku se krouťej

- podvozek :
předek FK automotive,snížení -60mm,tlumič vlastní úprava
zadek Koni+Eibach
-kola 7"x15" borbet+ barum bravuris(nic moc teda,ale byly zadarmo..) 195/50/15,podložky 8mm

-brzdy: předek kotouče zimerman,desky pagid "Blue" ,zadek kotouče AP,desky seriový pagid,v plánu vyhodit ABS a natahat nový vedení+HBV 23.81mm

Odhadovaný výkon stávajicího setupu motoru podle dosahovaných časů do 15s(běžně kolem 14.5-8s) na 1/4 míly,při váze po odlehčení interiéru 1250kg a dle kolegů z anglie,kteří dosahují výkonů na seriové elektronice a s normálním sáním kolem 180-195PS,si troufám tvrdit,že tam těch 190-200PS je (už jen proto,že závod s CTR,či ITR v holé serii byl vyrovnaný..) ...

S pořádným vejfukem,vačkama a elektronikou se chci dostat na cca 230PS,dál už to je jen o 4 klapce a otáčkách,kde to omezuje serivej klikovej mechanismus,kterýmu se už teď asi těch 7800 co mam omezovač moc nelíbí :lol

Loni jsme sezonu zcela vynechaly -nebylo co upravovat, spíš nebylo za co...nač pak jezdit na srazy a závody, kde se bude zajíždět pořád stejnej výsledek :-D proto coupe odpočívá a čeká na posílení-dokud nebude posíleno,na sraz,či nějakej kopec nevyjede :driver

fotky zde:
http://www.fiatcoupe.ic.cz

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 08 led 2009, 21:23
od tsin
nebylo by rozumnejsi nejdriv udelat tu klapku (ikdyz nejsem zastancem tohoto reseni) a az podle toho vybirat vacky? prece jenom se dost zmeni airflow v sani a mohlo by to delat problemy... kdyz je takovej problem s chipama proc nekoupis SA jednotku_ pak muzes ladit do haleluja :)

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 09 led 2009, 08:25
od ciky
Moc pěkná práce.... :dobry :dobry ....ve slovech Tsina je určitě něco pravdy

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 09 led 2009, 15:32
od hno3
tsin píše:nebylo by rozumnejsi nejdriv udelat tu klapku (ikdyz nejsem zastancem tohoto reseni) a az podle toho vybirat vacky? prece jenom se dost zmeni airflow v sani a mohlo by to delat problemy... kdyz je takovej problem s chipama proc nekoupis SA jednotku_ pak muzes ladit do haleluja :)
Klapka -jediný co ovlivnuje velikost klapky je citlivost motoru na sešlápnutí plynu v závislosti na na úhlu otevreni(krásnej příklad VW se dvěma klapkama-malou a velkou,kdžy s eobě spřáhnou aby šly zároveň motor s emůže rozskočit,to samý spřahávání klapek na karbcích u šáde..)...

Má minimální vliv na výkon (pro 200-230koní z atmosféry stačí i 30mm klapka ,protože mnoho závoďáků jezdí s restriktorama kolem 30mm a dosahuje takovýho výkonu bez problému.)

Důležitý pro volbu vaček je požadovaný rpm spektrum (určije časování a zdvih,),požadavek kulturního volnoběhu (tj vačky s nízkým zdvihem v TDC - cca do 2mm),a druh sání -jestli 4 klapka,kde tlakový rázy jednoho válce neovlivňujou ostatní válce v jiným pracovním cyklu,nebo klasická jednoklapka (opět zdvih v TDC,čím nižší tím líp pro 1 klapkový sání,větší vhodnej spíše pro 4klapku)

jednotka- jak už jsem psal,kdybych o dřív věděl (tj v před 3 rokama)to co vím teď tak se chipama nezabejvám -jen jsem si udělal obrázek o český chiptunerský scéně :prekvapen ..

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 10 led 2009, 10:18
od hno3
nějaký snímky a videa:




zimní test nového sání (test jestli to vůbec nastartuje :dance ):


fotky tipa:

Obrázek
Obrázek

interiér:
Obrázek

stav letošní listopad krátce po složení:
Obrázek

coupe:
r. 2001:
Obrázek

nynější vzhled:
Obrázek

úprava motoru:
Obrázek
Obrázek

motor nově složen:
Obrázek

sání kappa:
Obrázek
Obrázek

podvozek:
Obrázek

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 12 led 2009, 23:38
od Tiger.s
Kolik to sání přidává na tom coupečku? Něco hodně podobnýho mám na C20xe :)

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 13 led 2009, 09:13
od hno3
Tiger.s píše:Kolik to sání přidává na tom coupečku? Něco hodně podobnýho mám na C20xe :)
Nikdo neví..je to kousek z lancie kappy 16VT(turbo) co má v serii 151kw.Je hodně podobný jako sání na themě 16v V.I.S NA (variable,induction system), kde je krátká větev podobná jako na tomto kappáckým sání a dlouhá větev pro nízké otáčky jako na seriovém.
Tahle thema V.I.S je skoro ten samej motor jako v coupe ,jen má jiný řízení motoru od Boshe(s váhou vzduchu,oproti MAP senzoru) a decentně jiný vačky (menší zdvih,ale delší otevření..).

Thema V.I.S má výkon v serii 113kw při 6500ot/min, nejvyšší Mk 190Nm při 3500 -díky proměnné délce sání.
Coupe v serii má 102kw/6000ot/min a 180Nm/4500ot/min.

Mam spočteno, že s mou vačkou a tímto sáním bude špička Mk kolem 5500(níže mě nezajímá,motor stejně jede od 3500..),kam mi nejdál spadnou otáčky při řazení z 7500.Po jízdní zkoušce tam opravdu špička MK v této oblasti je -motor razantně ožívá a táhne o dost víc po této hranici až k omezovači. Sériové sání motor dusilo při otáčkách nad 7000.
Kolik to přidá nevím..ale třeba na seriovým motoru s takto dlouhým sáním jako je to z kappy 16vt posuneš špičku MK úplně mimo (někam k 8000) a motor totálně zabiješ...

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 13 led 2009, 09:56
od ciky
......jen má jiný řízení motoru od Boshe(s váhou vzduchu,oproti MAP senzoru) a ...



mužeš mi tohle trošku osvětlit?? s váhou oproti MAP

Re: Fiat tipo & fiat coupe

Napsal: 13 led 2009, 10:43
od Tiger.s
váha vzduchu dává info jednotce kolik vzduchu skrz ní projde ... u mapu to jednotka počítá z dat od MAPu a čidla teploty nasávaneho vzduchu :)